اخبار

رشد تولید در گرو عبور از تعارض منافع!

By جولای 12, 2023 No Comments

مهار تورم و رشد تولید دو مقوله مهم و البته لازم و مستلزم یکدیگر هستند، با این حساب، به‌زعم خبرگان، گرانیگاه خروج از این تسلسل، رونق تولید است تا چرخ اقتصاد به چرخش درآید. وجود واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل در کشور نشان می‌دهد به تولید بها داده نشده و مع‌الأسف به جای تزریق اعتبارات به سمت تولید، از سوداگری حمایت شده است
مهار تورم و رشد تولید دو مقوله مهم و البته لازم و مستلزم یکدیگر هستند، با این حساب، به‌زعم خبرگان، گرانیگاه خروج از این تسلسل، رونق تولید است تا چرخ اقتصاد به چرخش درآید. وجود واحد‌های تولیدی تعطیل و نیمه‌تعطیل در کشور نشان می‌دهد به تولید بها داده نشده و مع‌الأسف به جای تزریق اعتبارات به سمت تولید، از سوداگری حمایت شده است، طبعاً مسئولانی که دچار «تعارض منافع» هستند، به عنوان مقصران اصلی این عارضه باید از نظام اجرایی حذف شوند والا در بر همان پاشنه‌ای خواهد چرخید که می‌چرخد؛ اینکه فلان مقام با همسر فلان مقام فلان شرکت مشترک دارند، یا با فلان داماد، بده‌بستان دارند، حتماً مانع حرکت در مسیر منافع ملی خواهد شد. البته حضور مسئولان مشمول عارضه عفونی «تعارض منافع» در بدنه دولت کم نیست و تا این عارضه حل نشود نباید انتظار رشد تولید و شکوفایی اقتصاد ایران را داشت چه آنکه زجر نابسامانی اقتصاد نصیب مردم است ولی همین شرایط برای مفسدان وضع اید‌ه‌آل محسوب می‌شود چراکه بدون محدودیت در حال خالی کردن جیب مردم هستند.
کنار گذاشتن طرح‌هایی مثل «خرید شفاف» نوعی باج به طیف منفعت‌طلب است تا اجازه حق حیات به فلان مسئولان را بدهند. رونق تولید برای تمامی کشور‌ها لازم و ضروری است چراکه موفقیت دولت و بهبود زندگی را نشان می‌دهد. رشد اقتصادی افزایش تولید کالا و خدمات در اقتصاد است و توسط شاخص‌های مختلفی اندازه‌گیری می‌شود. عوامل مؤثر بر رشد اقتصادی کشور‌ها را می‌توان شامل نیروی کار، انباشت سرمایه و فناوری و نیز سایر عوامل از قبیل کارایی عوامل تولید، سیاست‌های کلان اقتصادی، تحقیق و توسعه، توسعه تجارت، توسعه بازار‌های مالی و کیفیت قوانین و مقررات دانست. رهبر انقلاب اسلامی درست زمانی شعار سال را مهار تورم و رشد اقتصادی نامگذاری کردند که میزان تورم در سال گذشته به بالاترین میزان خود در چند سال اخیر رسیده است. بنابراین مسئولان اجرایی باید این دغدغه‌مندی را سرلوحه فعالیت‌های بنیادین خود قرار دهند.
رضا امیدوار عضو اتاق بازرگانی درباره اهمیت نامگذاری راهبردی سال به «مهار تورم، رشد تولید» به «جوان» می‌گوید: «اینکه سال پیش‌رو با نام مهار تورم و رشد تولید نامگذاری شده است نشان دهنده این است که سال گذشته سال موفقی در عرصه مهار تورم و آنچه که در بخش تولید توقع می‌رفت، نبوده است. به تبع سال گذشته درگیر انتظارات تورمی بودیم و این انتظار تورمی بلای جان اقتصاد کشوری است که درگیر مسائلی مانند تحریم است که همین هم خیلی شرایط را سخت‌تر می‌کند. این انتظارات تورمی ناشی از سردرگمی اقتصاد آینده کشور است که نمی‌داند در کدام سمت و سو حرکت کند به همین خاطر در کفه عرضه و تقاضا دچار خلل می‌شود.» وی می‌افزاید: «رشد تولید یعنی منابع به سمت خرید و توانمند‌سازی مردم و پروژه‌های عمرانی برود تا رشد اتفاق افتد. شایان ذکر است که در مهار تورم باید توجه ویژه‌ای به رکود هم داشته باشیم چراکه رکود تورمی هم بلای جان تولید است که قطعاً باید بتوانیم آن را مدیریت کنیم. از طرفی تورم ایجاد می‌شود، اما توان خرید مردم هم به نسبت آن با افزایش تورم کاهش پیدا می‌کند، چون به همان اندازه حقوق و دستمزد‌ها بالاتر نمی‌رود در واقع سالی یک بار میزان حقوق و دستمزد‌ها افزایش کمی می‌یابد. اگر کشوری مثل ترکیه بودیم که با وجود تورم، رونق اقتصادی و ورود سرمایه‌گذاری‌های خارجی و ورود ارز از طریق توریسم وجود داشت قطعاً این تورم و تبعات ناشی از آن کمتر حس می‌شد، اما کشور ما، چون درگیر مسائل سیاست خارجی است و در سال گذشته مواجه با مصائب و مشکلات و اتفاقاتی بوده که شاید خیلی از امید‌ها را ناامید کرده منجر به افزایش تورم شده است.» عضو اتاق بازرگانی تصریح می‌کند: در سال ۱۴۰۲ باید از رشد نقدینگی جلوگیری کرد و مسائل سیاست خارجی مدیریت شود تا بتوانند انتظارات تورمی را کاهش دهند و امید را به حوزه اقتصادی تزریق کنند. امید با حرف ایجاد نمی‌شود مردم شرایط را می‌بینند و حس و تحلیل می‌کنند، بنابر این مشکلات با گفتار درمانی حل نمی‌شود. این گله به اکثر دولت‌ها وارد بود که نتوانستند در حوزه تولید آنچه که شایسته و بایسته است، اقدام کنند. شاهد بیشترین تورم در سال گذشته بودیم. می‌شود تورم را با مدیریت صحیح کنترل کرد. برای تحقق این مسیر از صحبت‌هایی در جامعه از تریبون‌های مختلف که منجر به ایجاد تنش در مسائل اجتماعی و سیاسی و فرهنگی می‌شود و این تنش‌ها به اتفاقاتی مانند خروج سرمایه از کشور منجر می‌شود باید جلوگیری کرد. امید است دولت توجه ویژه‌ای به تولید داشته باشد به صادرات صنایع غیر نفتی کمک کند و همچنین شفاف و با یک تصمیم‌گیری اجماعی با بخش خصوصی بتواند مشکلات را حل کند. همچنین باید حساب شده رفتار و عمل کرد جراحی اقتصادی نیاز به درمان و پیگیری و استراحت دارد به غیر از این امکان ندارد بتوانیم موفق باشیم.
جمع‌بندی
به نظر می‌رسد اثرپذیری اقتصاد ایران از تکانه‌های جهانی یکی از علل نابسامانی این حوزه است به طوری که وابستگی به ارز و فروش نفت خام بار‌ها ثابت کرده است، اگر این موضوعات مدیریت نشود تبعات سنگینی در پی‌خواهد داشت به طوری که در زمستان سال قبل چنین موضوعی به وضوح مشاهد شد. از طرفی انتقاد جامعه تولیدکنندگان از دولت‌ها وارد است به طوری که عملاً با تحمیل بخشنامه‌ها و قوانین متعدد و بعضاً متناقض باعث بسته شدن دست و پای آن‌ها شده است. اینکه از یک طرف حمایت از تولید سر داده شود و از طرف دیگر، بیمه و مالیات و دیگر بخش‌ها بدون در نظر گرفتن اقتضائات، به تحمیل دستورالعمل‌های خود اصرار کنند، تبعاً در چنین فضایی حمایت از تولید معنایی نخواهد داشت. به هر روی دولت باید به معنی واقعی کلمه برای حمایت از تولید اقدام کند نه آنکه از دو سال قبل همچنان احیای تعدادی واحد تولیدی را در تمام نشست‌ها و از همه تریبون‌ها اعلام کند جالب آنکه طی دو سال نیز اعداد آن تغییر نکرده است!

Leave a Reply